Cultuurportfolio


WAT IS EEN CULTUURPORTFOLIO?

Een ander word voor portfolio is verzamelmap. Het begrip ‘portfolio’ komt uit de wereld van de kunst. Vooral kunstenaars maken er gebruik van om hun beste werk te tonen door voorbeelden, afbeeldingen en recensies over eigen werk in mappen te verzamelen. Zo presenteren zij zich aan potentiële klanten en proberen zij hen te overtuigen van de kwaliteit van hun werk. 
Het onderscheid tussen het portfolio wat jullie gaan bijhouden en het portfolio van beeldende kunstenaars is duidelijk: Bij het cultuurportfolio ligt de nadruk op leren ,ontwikkeling, evaluatie en beoordeling, terwijl portfolio’s in de kunstwereld zijn bedoeld om inzicht te geven in de kwaliteit van het werk.
Jullie gaan gedurende dit schooljaar een cultuurportfolio opbouwen waarin je laat zien wat je kan en wat je ervaringen zijn op het gebied van kunst en cultuur. 


WAAROM EEN PORTFOLIO?

In zo’n portfolio laat je niet alleen de producten van je werk zien, maar reflecteer je ook op hoe de opdracht verlopen is. Het aanleggen van je kunstportfolio vind niet alleen plaats binnen de school. Zo bezoek je bijvoorbeeld ook voorstellingen en tentoonstellingen, waarna jij je ervaringen weergeeft in je cultuurportfolio. Het portfolio maakt de samenhang zichtbaar tussen al die activiteiten. 
Je cultuurportfolio wordt in twee of meer gesprekken beoordeeld, maar het gaat daarbij niet zozeer erom hoe goed je iets beheerst, maar óf je het gedaan hebt en wat je ervan geleerd hebt. Ook word je begeleid richting de eindpresentatie van de cultuurportfolio.
Kortgezegd is je cultuurportfolio:
• - een steeds groeiende en veranderende verzameling; 
• - waarbij je leerproces zichtbaar is 
• - waarbij je reflecteert op je eigen handelen gedurende het leerproces


HOE ZIET ZO’N CULTUURPORTFOLIO ER DAN UIT?
Je cultuurportfolio bestaat uit twee onderdelen, namelijk het ontwikkelportfolio en het presentatieportfolio:


ONTWIKKELPORTFOLIO 
Vanaf start schooljaar verzamel je in een map alle gemaakte opdrachten, beoordelingen, toegangskaarten theatervoorstelling/bioscoop/concerten, folders, foto’s van culturele events, recensie van bezochten voorstellingen, evaluatieformulieren, etc. Je map laat zien wat jij allemaal kan, hebt gedaan en hebt geleerd op het gebied van kunst en cultuur. 


PRESENTATIEPORTFOLIO 
Aan het einde van het schooljaar ga je je verzameling op een ‘kunstzinnge wijze’ verwerken en presenteren. Je maakt hierbij een selectie van de items die voor jouw het meeste toe deden en die jouw ontwikkeling het beste kunnen onderbouwen en weergeven.
De vormgeving/presentatiewijze van je cultuurportfolio is vrij. Je kan hierbij bijvoorbeeld denken in de vorm van:
- Art Journal
- Schatkaart
- Tijdlijn
- Glossy
- Collage 
- Filmpje
- Gedichtenbundel
- Stripverhaal
- Eigen lied/compositie
- Een toneelstuk
- Presenatie voor de klas

Het is belangrijk om vanaf start schooljaar al na te denken over op wat voor manier jij de presentatieportfolio uiteindelijk wilt vormgeven. Op deze manier kan je de vormgevingswijze van de nog te maken opdrachten beter sturen richting een samenhangend geheel voor in je presentatieportfolio.