Naast praktische informatie, inhoud, recensie en je mening, kies je voor een (creatieve)verdieping. Dit kan een kijkwijzer zijn of iets totaal anders wat op een bepaalde manier te maken heeft met je activiteit. Het kan zijn dat je zelf een gedicht gaat maken, een fotoboekje maakt, een tijdschrift of een poster ontwerpt, een recensie zelf schrijft etc.. Het mag dus van alles zijn als het maar meer waarde heeft voor jezelf en een verdiepende (creatieve) slag maakt. Verdiepende creatieve slag? Bijvoorbeeld door het schrijven van een gedicht over de boodschap van een film moet je goed begrijpen waar de film over gaat, je maakt een verdiepende slag.
Andere voorbeelden van verdieping/verbreding zijn:
- (film) doe onderzoek naar hoe de film tot stand is gekomen
- (beeldende kunst/architectuur) welke werken zijn nog meer gemaakt door deze kunstenaar over architect, zijn er overeenkomsten, verschillend, waarom is een gebouw zo gemaakt etc. Of welke gebouwen vind je nog meer in de stad die jou aanspreken of die lijken of je gekozen gebouw?
- (toneel) doe onderzoek naar het toneel: maak elementen na van het podium. Verdiep je in de muziek: wie, wat, waarom, welke muziek nog meer, etc. Verbeeld het toneel stuk op een andere manier, bijv. stopmotion filmpje.
- Interview de maker/kunstenaar
- Interview andere kijkers over hun mening en verwerk hier je eigen mening bij.
- (Literatuur) Maak illustraties bij en verhaal/stripverhaal. Meer boeken van de schrijver lezen en vergelijken, recensie schrijven, etc.
In de onderstaande link zie je een blogspot van een leerling die op verschillende manieren laat zien hoe zij een 'verdiepende creatieve slag' maakt van haar CA's.
http://violetckv.blogspot.nl/2014_03_01_archive.html